AMMATTIOSASTON VAALIT 2022

Ammattiosaston uusi hallitus ja puheenjohtaja valitaan syyskokouksessa 18.11.22. Ehdokasasettelu alkaa 17.10 ja päättyy 31.10. Ammattiosaston hallituksen muodostavat puheenjohtaja, sekä 6 varsinaista ja 6 yleisvarajäsentä. Toimikausi on kolme kalenterivuotta: 2023-2025. Tehy järjestää ammattiosastotoimijoille perehdytyskoulutuksen. Uuden ammattiosaston hallituksen järjestäytymiskokous (tehtävien jako) pidetään heti ammattiosaston syyskokouksen perään.

Voit asettua ehdolle ammattiosaston vaaleissa täyttämällä ja lähettämällä ehdokasasiakirjan etukäteen vaalilautakunnan puheenjohtajalle sisäpostilla: Carita Lähde, osasto P2, Jorvin sairaala. Vaihtoehtoisesti kuva tulostetusta ja allekirjoitetusta ehdokasasiakirjasta osoitteeseen ao142@tehy.net. Ehdokasasettelu päättyy 31.10 klo 23:59. Asiakirja on ladattavissa sivun alalaidassa. Et tarvitse ehdolle asettajaa, etkä kannattajaa.

Tietoa vaaleista

Ammattiosaston hallitukseen tai puheenjohtajaksi voi asettua ehdolle ammattiosastomme jäsen, joka on maksanut jäsenmaksunsa.

Ammattiosaston hallituksen jäsenten vaali

Ammattiosastomme hallitukseen valitaan 6 varsinaista ja 6 (yleis) varajäsentä. Voit asettua ehdolle hallitukseen täyttämällä ehdokasasiakirjan ja palauttamalla sen ennen ehdokasasettelun päättymistä vaalilautakunnalle. Voit ehdottaa itse itseäsi hallitukseen. Muistathan allekirjoittaa ehdokasasiakirjan! Jos ehdokkaita on enemmänkuin paikkoja, avaamme sähköisen vaalin. Jos ehdokkaita on saman verran kuin paikkoja, katsotaan syntyneeksi sopuvaali. Jos ehdokkaita on vähemmän kuin on täytettäviä paikkoja, kokouksessa voidaan täydentää ehdokasasettelua.

Ammattiosaston hallituksen jäsenten vaalissa noudatetaan ammattiosaston vaalijärjestystä, ladattavissa sivun alalaidassa.

Ammattiosaston puheenjohtajan vaali

Ammattiosaston puheenjohtajaehdokkaat asetetaan ammattiosaston syyskokouksessa. Puheenjohtajan vaali käydään ennen hallituksen vaalia. Jos puheenjohtajaksi valittu on ehdokkaana hallitukseen, hänet poistetaan hallituksen vaaliehdokkaista.

Ammattiosaston säännöissä tai vaalijärjestyksessä ei ole määräyksiä puheenjohtajan vaalista, vaan siinä seurataan Tehyn puheenjohtajan valintaa sääteleviä määräyksiä soveltuvin osin.

• Puheenjohtajaehdokkaat asetetaan kokouksessa.
  • Jos on asetettu vain yksi ehdokas, hänet valitaan.
  • Jos ehdokkaita on kaksi, enemmän ääniä saanut valitaan puheenjohtajaksi.
  • Mikäli ehdokkaita on enemmän kuin kaksi, käytetään kaksivaiheista vaalia, jolloin ensimmäisessä vaalissa ovat mukana kaikki ehdokkaat. Mikäli joku heistä saa yli puolet annetuista äänistä, hänet valitaan
    Jos ehdokkaista kukaan ei saa yli puolta annetuista äänistä, suoritetaan uusi äänestys. Toisella kierroksella ovat mukana ensimmäisessä vaalissa kaksi eniten ääniä saanutta ehdokasta. Näistä enemmän ääniä saanut tulee valituksi.
  • Tasatuloksissa ratkaisee arpa.

Äänioikeus

Äänioikeutettuja ovat Tehyn ammattiosaston 142  jäsenet, jotka ovat maksaneet jäsenmaksunsa.

Läsnäolo-oikeus kokouksessa on tarvittaessa todistettava henkilöllisyystodistuksella tai muuten luotettavalla tavalla. Kullakin äänioikeutetulla on vaalissa yksi ääni. Valtakirjaa käyttäen ei voi äänestää.

Äänioikeuden tarkistaminen

Ammattiosaston jäsenellä on mahdollisuus tarkistaa äänioikeutensa kirjautumalla Tehyn jäsensivuille.

Oikaisuvaatimukset

Jos joku ammattiosaston jäsen katsoo, että hänet on virheellisesti jätetty pois vaaliluettelosta, hän voi tehdä oikaisuvaatimuksen vaalilautakunnalle kirjallisesti 7.11 mennessä.

Vaaliaikataulu:

17.10.2022            Vaalitiedote ja ehdokasasettelu alkaa

17.10.-31.10.2022 Ehdokasasettelu, palauta ehdokasasiakirja tänä aikana vaalilautakunnalle

Voit tarkistaa äänioikeuden Tehyn asiointipalvelusta omista jäsentiedoistasi.

Ehdokasasettelun päätyttyä aloitetaan mahdollinen sähköinen äänestys jos ehdokkaita on enemmän kuin paikkoja. Jos ehdokkaita on yhtä paljon kuin paikkoja, katsotaan syntyneen sopuvaali. Jos ehdokasasettelu jää vajaaksi, voidaan ehdokasasettelua täydentää syyskokouksessa.

18.11.2022            Syyskokous klo 17:00 Glo Hotel Sellossa (ruokailun vuoksi ilmoittautumiset viim. 3.11.22)

PDF-tiedostoMallivaalijärjestys.pdf (64 kB)
PDF-tiedostoehdokasasiakirja_ao142 (1).pdf (186 kB)
Lataa tästä ehdokasasiakirja